hasthornan

Alla inlägg under maj 2013

Av Johanna - 13 maj 2013 12:00

Idag har jag varit skötare på Mirax i 6 månader, tiden går fort! :3 Så jag bjuder på lite bilder; närbilderna är bland de första jag tog på honom, när jag träffade honom för första gången i hagen. Bilderna bakifrån är bara för jämförelse och bilden där han har träns på sig togs innan min allra första ritt på honom. =)


      

                  

Av Johanna - 12 maj 2013 23:02

Jag tänkte ge er ett litet boktips, om än inte hästrelaterat dock. x)


Jag tänkte tipsa om bokserien The sword of truth av Terry Goodkind, varav den fösta boken heter Wizards first rule. Helt underbara böcker är verkligen mina absoluta favoriter, gillar du att lösa bra välskrivna böcker kommer du älska dom.

Jag rekommenderar att du läser dom på engelska om du kan men dom finns översatta till svenska. Men orkar inte med att läsa dom svenska, läste dom fört innan jag fick tag på dom i engelska.

Det jag stör mig mest på är att dom översätter namn, t.ex Richard Cypher -> Rickard Skiffer, Darken Rahl -> Mörken Rahl och att dom delar upp böckerna i mindre böcker. t.ex den första boken i den svenska serien har jag för mig heter Sökaren och tvåan heter Trollkarens första regel eller nåt åt det hållet. (vilket resulterade i att jag började läsa tvåan innan ettan)

Jag såg ju tv-serien först (The legend of the seeker) innan jag läste böckerna så just dom här översättningarna av namnen störde mig enormt, hehe. :)


Anyhow, nu har jag mumlat färdig, oavsett om du får tag i dom svenska eller engelska, LÄS DOM. Världens bästa böcker jag någonsin läst, sitter just nu och läser om dom IGEN. x)

Vi hörs!


 Min lilla väl lästa boksamling, hehe. :3


Av Johanna - 10 maj 2013 22:28

Besök http://www.em-life.bloggplatsen.se nu! =)

Pssst! Vill du också bli länkad? Gör länkbyte med alla som driver nån form av hästblogg.

Av Johanna - 9 maj 2013 09:39

Blääääh!

Jag är så missnöjd med min design just nu, laddade upp en tillfällig header för jag avskydde verkligen min förra. Jag är rätt kär i färgskalan men kommer inte någon bra ide till header, mina enda 2 bra idéer blev till pannkaka när jag förverkligade dom... :(


Okej, sådär. Nu har jag slutat klaga, on to the postive things! =D

Hur skönt är det inte att vara ledig? Enda kruxet är att stallet är stängt på röda dagar, men jag ska försöka sitta och knåpa ihop ett par inlägg att spara i utkast för eventuella dar med blogg torka. ^^

Btw;

Film Alarm! Boka soffan 20:00 lördag, då går Avatar på sjuan. Här sett den typ 50 gånger (och har DVD'n xD) men ska i alla fall se den igen. Otroligt bra film och så välgjord. Har du inte sett den så se den!

Vi hörs!


 

Av Johanna - 8 maj 2013 20:37

Tjena!

Underbar dag, idag! Det hela började med att jag är ledig idag, najs och min förkylning börjar ge sig, inte borta än men snart. ;) Sen blev min privatritt äntligen av och den var superhärlig. Vi missade regnet och det var faktiskt riktigt härligt ute, till och med varmt, väldigt varmt.

Min ridlärare red en storhäst så Mirre fick pinna på rätt bra för att hänga med i skritt/trav. x) Men jag tror det var nyttigt för honom, och han fick mycket mer framåtbjudning ute. Första galoppen började han med ett litet bocksprång, hehe. :3 Men det var också det ända bocksprånget, och jag gillar när hästarna blir lite heta & glada.

Sista gallopen red vi på ganska bra och han ville inte trava efter det, gick på tvären och försökte öka. Sötis. <3 Men det löste sig när han fick ta täten och trava på.

Det var kul med en snabb Mirre för omväxlings skull. Jag anser honom inte långsam men han brukar inte trava iväg i full fart av sig själv direkt.


Sen märkte jag att hans sår på frambenen gått upp. Han har haft sår där men dom har sett ut att vara påväg att läka men efter ritten så var såren färska igen. Dom sitter på samma plats på vardera ben så jag tror han kanske stryker sig. Jag pratade med min ridlärare så vi vår se om han får benskydd eller inte.

Vi hörs!


 


Av Johanna - 7 maj 2013 15:04

Tjenare! =)

Sitter här och snörvlar o hostar.

Var hemma från skolan igår och idag (gick endast dit för Na. provet i matte) och måste erkänna att jag känt mig rätt gnällig vilket ni kanske listade ut från inlägget i söndags och det korta inlägget efter jag ridit. Så jag valde att inte skriva nåt mer, bortsett från lite bloggtips.


Men trots jag känner mig rätt knockad fysikt från förkylningen har mitt humör lättat betydligt, jag har fått reda på datumet när jag ska rida i storhästgruppen! Wiee! Jag ska rida nu på lördag i min gamla grupp men sen nästa vecka börjar jag i min nya. :)

Superkul och jag känner mig rätt taggad redan nu. Och jag måste erkänna, visst det är kul med ponny och jag älskar Mirre men jag VILL faktiskt väldig gärna börja på storhäst. Jag har en känsla av att det kan bli väldigt roligt & lärorikt. (och väldigt ovant xD)

Vi hörs!


 

Av Johanna - 6 maj 2013 13:15

Här kommer 2 bloggar som jag följer och som jag tycker du borde besöka. ^^

Har du några bloggtips (hästbloggar endats!) Som du skulle vilja dela med dig av, Kanske rent av din egen blogg? Kommentera! =)


 Matlilda Holmström & equuestri.blogg.se




Sök i bloggen

Följ mig

Follow on Bloglovin Follow on Bloglovin Följ mig @mirax07 på Instagram!

Om mig


Hejsvejs!
Mitt namn är Johanna och jag är en go och gla tjej som går ettan i gymnasiet.

OBSERVERA! Inga bilder på denna blogg får på nåt sett användas utan mitt tillstånd om inget annat anges!

Månadens fråga

Rider du på ridskola?
 Ja
 Nej
 Nej, men har förut

Fråga mig

11 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards