hasthornan

Alla inlägg under juni 2013

Av Johanna - 27 juni 2013 12:22

Här (på tyska)www.clipmyhorse.de/de/live/chio/3 kan du följa tävlingarna i Aachen live, högst upp väljer du gren. Dock vet jag inte var man kan följa dom på svenska, vet du så får du gärna kommentera! =)

Av Johanna - 26 juni 2013 21:54

Tjá bloggen! Alla ridskole ryttare därute vet ju hur tråkigt det är att bli hästlös under sommaren, speciellt vi stackars själar som inte har någon medryttar häst så här kommer tre tips för att klara av sommaren. :)


 

  • Ridläger; Har du råd så är ett ridläger det ultimata tipset, hör av dig till närmaste ridskola i god tid innan sommarlovet för att garantera ledigt plats. :) Jag ska tyvärr inte på något ridläger i år, jag hoppas dock stort på nästa år, haha.

  • Träna; Se till att vara fit för fight när ridskolan startar igen och håll igång dom där ridmusklerna! Utmärkt tips för alla ryttare oavsett om vi har egen häst eller ej. Hästen må gå först men det är viktigt att inte glömma bort oss själva efter vi har tagit hand om hästen, är vi i bra kondition kan vi också rida på bästa sätt. Kolla in här för lite tips: www.youtube.com/watch?v=9t3mswG2MpE

  • Turridning: Underbart kul och roligt, ge dig ut på tur! Ett roligt och annorlunda sätt att rida på. En tur kan vara mellan 1h till hela dagen beroende på ställe, många gånger ingår också fika efteråt. Något jag rekommenderar starkt, personligen föredrar jag turridning på islandshästar men det anordnas turridning på andra raser också. Google is your friend! :)

Av Johanna - 23 juni 2013 12:00

Läste ett inlägg som www.baraelvira.se för ett tag sen ang. Ponnyakuten och tänkte att jag skulle dela med mig av det då det är väldigt tänkvärt. Hela inlägget finns att läsa här; "Min ponny vill inte"

 

____________________________________________________________________

 


"Ponnyakuten säsong tre har börjat sändas i repris, som ni säkert vet."..."Det är allt från hästar som inte står still vid uppsittning, till de som vägrar gå på transporten. Många av ponnyernas ryttare säger att "ponnyn inte vill". Vad jag förvånas över är att ingen frågar barnen; "varför vill den inte? Hur kan du fråga den på ett annat vis?". En häst som inte "vill" gör det självklart inte för att jäklas, den säger helt enkelt att den inte tycker att människan kommunicerar tydligt nog. Gör hästen inte som människan föreslår - då är det människans förslag det är fel på, inte hästens svar.

 
Ett tydligt exempel på detta är en valack som "bestämt sig för att inte hoppa". Naturligtvis ligger det mer i hans bagage än att han bara inte har lust till att gå över bommar, dåliga erfarenheter eller smärta är två vanliga orsaker till "istadigt" beteende. Ryttaren säger då "Ponnyn vill inte, han vägrar långt innan, stänger av liksom. Det kan ta upp till tjugo minuter att ens få honom att röra sig ur fläcken, han bara står och sparkar och då kan man ju bli lite arg". I avsnitt två av säsongen ser man tydligare bilder på när hästen styrs mot bommar, då kan man lätt läsa av hans svans. Den berättar att det är något mer än bara "envishet", hans svansföring berättar uppenbart att han försöker säga något. Ändå "får han inte stanna" och ändå blir ryttaren arg på honom. Detta är verkligen inte riktat till ryttaren på något vis (!), jag själv tänkte också på samma vis för ett år sedan. Men vad som gör mig ledsen är att detta faktiskt är sättet vi tolkar hästar, när de i själva verket säger något helt annat.
 
Istället för att lägga skulden på hästen måste vi lära oss att granska situationen utanför ramarna. Går hästen så långt att den ställer sig och sparkar för att visa sitt missnöje, då är det hög tid att analysera hur man själv hanterar det. Hästen pratar här i klartext; "Jag tycker inte om det här, det här är inte behagligt. Snälla var inte hård mot mig, detta är en situation som jag inte uppskattar". Är det så svårt att acceptera ett nej från hästen? Eller är vi verkligen så pass egoistiska att vi måste få igenom vår vilja, även om det betyder att vi bryter ner någon annan på vägen?
 
Vi är så fastväxta i att vi måste "bestämma" över hästarna. Varför måste vi bestämma? Hästarna är lika mycket levande individer som du och jag, vem ger egentligen oss rätten att bestämma? Många blir arga på hästarna "när de inte lyder" (läs: när de berättar att något är fel). Jag har upplevt många bankande sporrar, piskande spön och morrande röster under mina hästdagar - och tyvärr även gjort det själv innan jag tänkte längre. Ifall hästen säger att den inte vill bli riden en dag är det många där ute som blir arga på djuret, kanske till och med bestraffar den för det (huh, får rysningar bara av att skriva orden bestraffning i hästsammanhang). Vad jag inte förstår är varför man "måste" bestraffa någon för att den inte vill just den dagen? Inte hade man väl rappat till sin bästa kompis ifall kompisen inte var sugen på att följa med en på promenad? Vad är det då som ger oss rätten att visa aggression mot hästarna? Hur ser vi ett samarbete framför oss, när vi hela tiden utgår från våran egen vilja? ..."
____________________________________________________________________
 
 
Av Johanna - 22 juni 2013 21:01

Tjena bloggen!

Bloggtorkan har lyst med sin närvaro, hehe. xD Men min insperation just nu är lika med noll just nu, dessutom har jag Smallville maraton just nu, kollat på en massa bra avsnitt och har ännu fler kvar. Vilket innbär att jag är totalt omedveten om min omvärld, haha. xD

Så, det är fritt fram att önska inlägg om allt mellan himmel och jord, Desutom har du en blogg och jag väljer ditt idé länkar jag dig även om du inte har en hästblogg, Nice va? :)

Anyhow, har en ide som jag tänker få ner i skrift och som kommer komma upp imorgon, så vi höres!

Av Johanna - 22 juni 2013 10:00


Har du en minut över så besök www.equiss.webrider.se nu! :)

Ps. Känner du till någon bra HÄSTblogg, kanske rentav din egen? Kommentera då, så kollar jag in den.

Av Johanna - 19 juni 2013 18:50

Tjena bloggen!

Dålig uppdatering då jag har haft ca noll inspiration. Tänkte slänga iväg ett inlägg och genetik då det är ett ämna jag är väldigt intresserad av, framförallt vilka gener som orsakar hästar olika färger och hur dessa "fungerar".

Så, i och med att Mirax är skimmel tänkte jag skriva om det. :)

 

 

SKIMMEL

______________________________________________________________________

Jag har som sagt forskat en del om det här på min fritid men jag har gjort det på Engelska, så jag är faktiskt osäker på vissa svenska termer så ni får ursäkta och gärna rätta mig om jag skriver fel.

Allt är skrivits ur mitt huvud och så vida jag inte säger något annat har ingen källa använts.

 

Adam, den vita hästen i mitten av bilden är ett tydligt exempel på en Skimmel.



Vad menas med g och G?

Skimmel är egentligen inte en färg på det sättet som Fux är utan orsakas av gen gen som påverkar hästens färg. Genen benämns med G eller g. G betyder att hästen "har" den medans en häst som har g inte "har" den. Skimmel är en dominant färg dvs det behövs bara en gen för att hästen ska bli grå vilket också betyder att varje Skimmel har minst en förälder som är skimmel. Alltså både en häst som har Gg och GG är en skimmel medans en häst som ej är Skimmel benämns gg.


Mirax är som sagt en skimmel och han är Gg, dvs Heterozygot för skimmel, han har bara en gen. Det vet jag eftersom han är U: Mira och E: Orchis Frivaldi. Mira är en skimmel medans Orchis Frivaldi är en fux. Alltså är hans pappa gg dvs han ärver minst ett g från honom och att han ärver G från mamman vet jag ju eftersom han är Skimmel och då måste ha minst ett G.


Vad är då en skimmel?

En häst som är skimmel föds inte vit eller grå utan föds med sin "basfärg" (som jag gillar att kalla det) som bestäms av andra gener (Vilket jag gärna kan gå igenom ngn annan gång om nån är intresserad) t.ex fux eller brun. Mirax föddes som Fux. Sedan gråar hästen ut för att bli till slut helt vit. Olika hästar gråar ur olika snabbt och på olika sätt. En del hästar blir vad man på engelska kallar "Dapple Greys" dom får små vita fläckar på en grå bas medans dom gråar ut. Mirax är sådan. Dom kan också bli s.k "Steel greys" eller "Rose greys" men det får ni googla om ni vill ha reda på mer, men dessa är bara stadier, hästen blir tillslut helt vit.

 

Här ser man tydligt några av Mirax fläckar.  Adam (första bilden) är också "Dapple Grey" men han har kommit så långt att han har väldigt lite grått kvar och det syns inte lika tydligt på honom. Mirax har fortfarande en grå bas kvar över hela kroppen.


Flugskimmel. 

En flugskimmel ser ut som en vit häst med fläckar av hästen basfärg (t.ex. svart eller brunJag har fått höra lite olika om detta, enligt viss är flugskimmel bara ett sista stadium innan hästen blir helt vit, medans andra säger att det är ett slutstadium för vissa skimlar. Jag personligen tror på det första, att om dom får leva tillräckligt länge kommer även flugskimmlar bli helt vita men jag vet inte, bara en gissning. Jag har också hört att vissa hästar gråar ut och blir vita en kort period för att sedan bli flugskimmlar efter det, men som sagt jag vet inte särskilt mycket om flugskimmlar.


File:26 june 2007 r. 011.jpg

Tydligt exempel på en flugskimmel. Bild tagen från: en.wikipedia.org/wiki/File:26_june_2007_r._011.jpg#file

 

______________________________________________________________________

Var detta intressant? Vill du ha fler inlägg som dessa? Kommentera! =D

   

Av Johanna - 19 juni 2013 15:00

Visste du att... Mirax "buffar" på en med huvudet efter man ridit?

Sök i bloggen

Följ mig

Follow on Bloglovin Follow on Bloglovin Följ mig @mirax07 på Instagram!

Om mig


Hejsvejs!
Mitt namn är Johanna och jag är en go och gla tjej som går ettan i gymnasiet.

OBSERVERA! Inga bilder på denna blogg får på nåt sett användas utan mitt tillstånd om inget annat anges!

Månadens fråga

Rider du på ridskola?
 Ja
 Nej
 Nej, men har förut

Fråga mig

11 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards