hasthornan

Alla inlägg under oktober 2013

Av Johanna - 29 oktober 2013 12:56

Tjenare!

Som ni kanske gissade av mitt senaste inlägg spendare jag söndagen som funktionär på en hopptävling, vilket var både kul, lärorikt och slitigt men det var lite för mycket spö, sporrar och stressade hästar enligt min mening.

Hade tänkt skriva ett inägg om det men orkar inte göra det just nu, kanske att jag tar upp det som ett åsikts inlägg senare.


Igår åkte jag till stallet mkt tidigare än vanligt, innan stallat "öppnar" för att vara med på e rykttväling. Vilket var väldigt kul! Jag var lite osäker på om jag skulle hinna, speciellt när jag såg hans smutsiga hovar, leran sträckte sig upp till kotorna, nivet sådär blöt lera? Haha, hans vita bakben syntes ju inte under all smuts.. xD

Men dom tog bort hov och upp till kotan från bedömmnings kriterierna, vilket var tur för jag skulle aldrig fått dom rena. Och trots min oro över tiden han jag med att knoppa hela manen (med gröna rosseter :3) och hade dom sista 5-10 minuterna på mig att finputsa.


Och gissa vad?

Jag vann! =D Vilket jag såklart är kul. Jag fick en man & svans borste och en dammborste av tagel. Jag har en liknande borste och dom är jättebra för den sista finputsen. Hurvida jag kommer tycka om man/svans borsten vet jag inte. Har ofta stått och klämt på sådana i affären och velat hurvida jag ska köpa dom.

Normalt använder jag en vanligt hårborste för barn till manen och rotborsten alt. fingrarna för svansen.


Efter det stannade jag kvar i stallet, mockade och gjorde fint, käkade i cafeterian, kollade på lektioner och myste med Mirre. Sedan så hade jag ju lektion. Vi jobbade lite över bommar. Mest med att länga och korta steglängeden. Vi jobbade med en övning där vi skulle länga stegen över bommar, rida mot nästa och korta steget över dom och sedan in på en tiometersvolt där vi så småning om la till galopp.


Hela passet kändes super och det kändes som om jag kom till ridning men när jag såg videron som mamma filmat så stämde det inte överenns alls, usch.. xD Min sits såg katastrof ut, eftersom vi jobbade bommarbete och red lätt så kunde jag ju inte släppa stigbyglarna och av någon anledning har jag sååå svårt för att rida med stigbyglar även om jag inte tappade domt så ofta som jag brukar göra.

Vi höres!

 

Av Johanna - 27 oktober 2013 19:06

Från kl. 08.45 till ca 18.00 XD
(Ev. inlägg kommer imornn)

Av Johanna - 24 oktober 2013 22:20

Jag går etten på gymnasiet, på ett naturbruks program med inriktning häst vilket innebär att jag faktiskt får rida på SKOLTID. Egentligen borde jag väl skriva ett inlägg om hur overkligt det är osv, osv.

Men det känns faktiskt inte overkligt längre, även om det är stunder då man tänker "Wow" och känner sig lyckligt lottad över att få spendera sin tid i stallet under skoltid, så känns det faktiskt inte konstigt längre, bara roligt.


Jag antar att det kanske har att göra med att jag har väldigt lätt för att anpassa mig själv till nya situationer.

Förut när jag gick på grundskolan hade det känts helt otänkbart att få gå ut och hämta ett russ från hagen, sela och ge sig ut o köra en sväng med, men nu när jag kommer till skolan och har en "hästdag" så undrar jag bara "Vad ska vi få göra för skojsigt idag?"


Ett annat exempel är datorerna, redan nu känts det normalt att sitta och skriva på en svenska uppgift på min dator som jag fått av skolan. Om en 2 veckor (Vi har ju lov nästa vecka xD) kommer jag säkert tycka att det känns helt normalt att släpa runt på en dator i skolan och räkna matte i det nya matte programmet. Så är det bara, även om jag såklart påminns jämt o ständigt om att gymnasiet hittills är tusen gånger roligare än vad grundskolan var.


Jag antar att jag är väldigt anpassningsbar helt enkelt. Jag är rätt obekväm med nya situationer men jag vänjer mig rätt snabbt och när jag väl vant mig känts situation ofta väldigt normal, oavsett hur onormal jag skulle ansett det för nån månad sen.

Av Johanna - 24 oktober 2013 15:00

  © Johanna - Hästhörnan | Inga bilder får andvändas utan lov!

Av Johanna - 23 oktober 2013 19:27

Tjenare!

Idag fick våra lösenord så vi faktiskt kan använda dom! xD

Men bortsett från en kort datakurs använde vi inte dom idag,men jag har bekantat mig med den på egen hand efter skolan, så trots att alla klagar över hur tung o ful den är så är jag optimistisk!

Under dagen övade vi på att köra lite positions byte och hoppa av och på i skritt eftersom vi använde en ny sorts vagn idag, Sulketter kallades dom men jag har ingen aning om hur det stavas.. :s Jag är definitivt ingen travexpert, haha.


Dagens klickerpass var riktigt roligt, Olle är så duktig!

Han är definitivt inte någon chockad liten stackare längre. Förutom att vi nu har kommit så långt att han faktiskt har börjat följa efter targeten på både rakt och böjt spår eller vad man ska säge så går han själv in och ut ur buren. Eller ja, lite godismuta krävs iaf för att han ska gå in, men sista "passet" så gick han ut ur buren helt själv. Jag tror han tycker det är riktigt kul. Jamenar, vem tycker inte det är kul att få käka massa gott? x)'


Vi avslutade dagen med lite anläggnings skötsel som mest handlade om att kunna följa bruksanvisningar.

Vi höres!

 

Av Johanna - 23 oktober 2013 15:00

  © Johanna - Hästhörnan. Inga bilder får användas utan lov!

Av Johanna - 22 oktober 2013 20:44

Tjenixen!

Idag vi fick vi våra datorer, Wiee!

Eller ja, dom är ganska oanvändbara just nu eftersom vi inte kommer få våra inlogg förrns imorron men, ändå, haha. Så imorron ska vi gå på nån datakurs imorron och jag antar att det är då vi kommer få våra inlogg också. Bortsett från det fortskred dagen som vanligt med vanliga, tråkiga skolämnen. Efter skolan så hade vi vårt första möte för bokklubben jag gått med i för ett tag sen. Det var riktigt mysigt där vi satt och fikade, hehe.


Möten bestod mest bara av, som jag nämnde, att fika och att välja ut vilka titlar vi ska läsa under tiden. Den första som vi ska läsa får vi förhoppnings vis innan veckan är slut och jag kommer inte riktigt ihåg vad den heter men jag tror verkligen på den, blev riiiiktigt sugen på att läsa den iaf.

Roligare än så har jag inte haft det, Så..

Vi höres!

  Åååååhh, jag älskar verkligen höstens alla fina färger! <33

Av Johanna - 22 oktober 2013 20:20

  © Johanna - Hästhörnan (http://hasthornan.bloggplatsen.se/) Ingen bild får andvändas utan lov! :)

Sök i bloggen

Följ mig

Follow on Bloglovin Follow on Bloglovin Följ mig @mirax07 på Instagram!

Om mig


Hejsvejs!
Mitt namn är Johanna och jag är en go och gla tjej som går ettan i gymnasiet.

OBSERVERA! Inga bilder på denna blogg får på nåt sett användas utan mitt tillstånd om inget annat anges!

Månadens fråga

Rider du på ridskola?
 Ja
 Nej
 Nej, men har förut

Fråga mig

11 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards