hasthornan

Alla inlägg under oktober 2013

Av Johanna - 21 oktober 2013 22:08

Tjenare!

Dagens lektionen på Copico byggde vidare på förra lektionen och jag fortsatte att rida utan stigbyglar efter att vi värmt upp. Vi jobbade mest på volter och jag skulle helst ha haft någon annan övningen där vi kom mer till ridning som t.ex den gruppen innan gjorde, dom red serpentin bågar från båda hållen.

Men så blev det inte, dagens övning bestod mest av att rida C volten, rida längs långsidan, in på A volten, ner längs långsidan, in på C volten osv. Men det innebar inte att jag åkte häst, näh, som jag sa byggde jag vidare på förra lektionen och jag försökte verkligen tänka på och hitta min sits under lektionen och lyssnade efter varenda litet råd min lärare kunde tänka slänga ur sig. xD

Jag fick rätt så mycket beröm och jag är ganska nöjd med mig själv! Dock undrar jag om jag är den enda som blir deppig om jag inte får konstruktiv kritik efter en lektion, lol? xD


Men jag fick ändå en del tips, bl.a annat att jag ska tänka på att vända mer med framdelen, för det blev ofta han han flackade ut med framdelen med bakdelen in mot spåret.

Minst lika taggad till nästa gång jag ska rida, haha! Är nog oftast mest taggad efter ett pass. Men jag tror inte vi ska rida något denna vecka i skolan så jag ser fram emot lovet, minst sagt!

Bl.a hoppas jag kunna köpa mig ett par privat lektion eller två på Mirrre! =D


  Var ute o fotograferade i lördags så här bjuder jag på ett smakprov på en av mina favoriter av bilderna. :) Kommer ev. uppdatera med en ny Header utifrån bilderna jag tog, beror på hur mycket ledig tid jag har. xD

Av Johanna - 18 oktober 2013 12:35

Av Johanna - 16 oktober 2013 21:36

 

Av Johanna - 16 oktober 2013 21:14

Tjenixen!

Bloggen har fått stå och damma lite, ber om ursäkt för det! :)

Hittills är Onsdagar riktigt bra skoldagar iaf, förmiddagen spenderades nere i stallet och vi fick rida. Vi övade på att växla mellan lodrätt sits och lätt sits. Det gick ju, ja.. Sådär...

Kände mig som en kratta ungefär, haha. xD Jag vet ju att jag har problem med just att sitta ner i traven, jag har JÄTTE SVÅRT för det men jag brukar ju kunna rida lite bättre än det. Vår lärare sa att jag satte för stort tryck i honom och det var därför han gick framåt som han gjorde. Problemet är bara att bortsett från i början när jag checkade av honom så försökte jag inte sätta tryck i honom men så fort jag försökte sätta mig ner i traven tappade jag balansen DIREKT och han ökade direkt. 

Tydligen klämmer jag med underskänkeln när jag försöker sitta ner vilket mycket väl kan förklara Nogges reaktion men jag själv märkte inte det och försökte sjunka ner i sadeln men det lyckades inte. Jag kunde knappt ens sakta av till skritt, uggh! Extra frustrerande är det för i måndags hade jag verkligen en toppen lektion och jag red utan stigbyglar under nästan hela lektionen, inklusive travarbetet och fick verkligen en riktigt härlig känsla. Men, men det kan inte gå bra hela tiden och hästarna är olika. Ny tag nästa gång!


Sen har vi fortsatt våra försök att klicker träna hönsen. Våran höna tros dock vara en Tupp. xD Så Grållan blev till Olle. Och, OJ vilken förändring han visade när han fått vänja sig vid den nya situationen. Från att vara så chockad så han inte ens vågade äta maten från att självsäkert spatsera runt på bordet och direkt picka på targeten. Det kanske går att hoppas på att vi ska lyckas, hehe. xD

Sen har vi även målat lite bommar men jag tror inte det är så intressant att läsa om så det hoppar vi över.


Efter skolan drog jag iväg till stallet för att gå på skötarmöte och sköta lite. (även om jag inte han med så mycket som jag skulle vilja) Och det jag misstänkt nu är bekräftat, våran "gamla" fritidsledare är tillbaka! Yay!

Hon hade hand om skötarna när jag först blev skötare för sisådär 5-6 år sen men hon tog tjänstledigt för att plugga i 2 år och under tiden hade min ridlärare hand om oss skötare. Och, inget ont om henne, men jag är verkligen tillbaka att hon är tillbaka. =) 

Har du läst så här långt så får du en kaka, Eller näh, men bra gjort iaf!

Vi höres!

 

Av Johanna - 9 oktober 2013 21:28

Tjenixen!

Idag var den en riktigt intressant Clinic på ridskolan efter skolan.

Bortsett från det faktum att det alltid är lite kul att se ridlärarna rida och inse att dom faktiskt också är människor som har brister dom med så var det en riktigt bra Instruktör som höll i Clinic'en och trots att vi bara satt på läktaren vände hon sig till oss hela tiden och gav oss mycket "läxa" att tänka på nästa gång vi rider och det var verkligen intressant!


Väldigt matnyttig information som man aldrig kan bli för lite påmind om, som t.ex att vara sin egen tränare och verkligen R.I.D.A även när ridläraren står med ryggen till och t.ex jobba med egna tempoväxlingar för att se om hästen är med. Fick verkligen en massa inspiration och vill rida NU, haha. xD 

Ev. så får vi rida i skolan imornn, inte säkert då treorna är tillbaka men troligtvis. Om inte annat får jag ge mig till tåls tills på måndag, inget värre än så.

Men det är bra svårt att vänta när man verkligen har inspiration och vill göra nåt NU, man är liksom rädd att man ska ha tappat den inspirationen när tiden väl kommer, haha. xD

Vi höres!

  Don Kong, en av hästarna som var med, efter clinic'en. Han fick jobba hårt, stackar'n. :3

 

Av Johanna - 7 oktober 2013 22:45

 

Sök i bloggen

Följ mig

Follow on Bloglovin Follow on Bloglovin Följ mig @mirax07 på Instagram!

Om mig


Hejsvejs!
Mitt namn är Johanna och jag är en go och gla tjej som går ettan i gymnasiet.

OBSERVERA! Inga bilder på denna blogg får på nåt sett användas utan mitt tillstånd om inget annat anges!

Månadens fråga

Rider du på ridskola?
 Ja
 Nej
 Nej, men har förut

Fråga mig

11 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards