hasthornan

Alla inlägg under oktober 2013

Av Johanna - 7 oktober 2013 22:18

Tjenixen!

Den här veckan är det Teorivecka vilket innebär att det inte är någon ridning men teoripass princip hela veckan, man kan välja vilka passa man vill gå på eller om man går på alla pass. :)

På schemat idag stod det Löshoppning och jag gick på både storhäst och ponny passet, och ni kan ju gissa vilken grå skönhet som fick vara med? Haha. x)


Det var riktigt roligt att se honom hoppa löst, men tyvärr höjde dom lite för mycket lite för fort så han blev lite osäker och vägrade o vände om å sprang åt andra hållet 2grr, men men. Det är lätt att vara efterklok och på ponnyerna efter nöjde dom sig vid "rätt" höjd. Först ut var som sagt Mirax och Adam, Två valacker och två skimlar, hehe. :) Sedan hade dom ut två fuxston, båda med bläs och vita ben. Nämligen Stina & Spirit.

På Storhäst passet fick Manjaro, Vivaldi, Tammie och Lorello komma ut och hoppa.



Ponnysarna fick hoppa max ca 115cm tror jag och hästarna max ca 140cm. Jag tror Mirax hoppa 105cm som max men är inte riktigt säker. Jag ska försöka gå igenom alla bilder och film som jag tog (En massa, dock bara på mobilen så rätt dålig kvalitet) och så får vi se vad som kommer upp här på bloggen.

Vi höres!

 


Som sagt inte värdens bästa kvalitet på bilderna men man ser iaf vad dom föreställer. :3

Av Johanna - 4 oktober 2013 20:13

Tjenixen!

Hade egentligen tänkt vara i stallet efterskolan men det blev inställt eftersom det inte gick att lösa med hundarna, så det blev en hunddag istället. Jag drog b.la ut med hundarna på en långis med lek och klickerträning. ^^

Det var mycket uppskattat och jag passade även på att filma så ev. om tekniken funkar som den ska så kommer det komma upp lite klipp. ^^


I början av prommisen var Tico kopplad medans Mysan fick gå "halvlös" dvs jag släppte bara kopplet så det släpades utefter marken. Tico vågar jag inte riktigt släppa, ifall han skulle sticka iväg efter nåt spännande såsom en fågel eller ifall det skulle komma en hund eller nåt.

Men jag liter mer på Mysan så hon fick gå lös. När vi kom till en liten glänta passade vi på att "träna" lite, mest för skojs skull och för att öva lite på att dom faktiskt kan göra tricks i andra miljöer än inomhus där det inte finns lika många distraktioner. På hemvägen fick Mysan gå helt lös medans Tico fortfarande var kopplad men jag knöt ihop hans koppel med Mysan och fästa det i min byxa så han var på sätt och vis halvlös. ^^

Vi höres! 

Av Johanna - 4 oktober 2013 20:09

Av Johanna - 4 oktober 2013 20:01

Tjena bloggen!

Löövee fridays! :) Stall hela dagen i skolan idag med undatag för sista lektion då vi har en teoretisk djulektion vi snackade lite etik och om bl.a vanvård, avel osv.

Men under morgonen/förmiddagen så var vi i stallet. :)

Vi hämtade in lite pållar och jag red samma som igår, en liten hästplutt vid namn Intenzo. På schemat stod sitsträning, och bara så ni vet så tivlar jag på hurvida jag kommer kunna ta mig upp ur sängen imorrn eller inte, haha! xD Men det gick fakiskt ganska bra, vi red mest i trav utan stigbyglar och övade på att sitta i traven och hitta vår egen balans.

Jag fick berömm för min sits även fast jag alltid tycker jag rider som en kratta när jag försöker sitta ner i traven.. xD

Vår lärar påpekade bara att jag ska jobba med att få lite stadigare händer.

Vi höres!

 

Av Johanna - 3 oktober 2013 21:40

Av Johanna - 2 oktober 2013 23:54

 

Av Johanna - 1 oktober 2013 22:37

Av Johanna - 1 oktober 2013 20:19

Tjenixen, Hejsvejs, Tjolahopp! :)

Igår var det storhästlektion igen och jag fick som vanligt min lilla ponny, passade på att släpa med mig mitt nya schabrak för att kunna spatsera runt med en skön, grön outfit, hehe. ;) Tyvärr är min nya mobil inte lika bra på att ta bilder "In-action" så det blev inte så jättebra bilder, men, men...

Vi gjorde inget speciellt under uppvärmningen, vi fick rida runt lite i trav och galopp och det gick faktiskt rätt bra! Mirax var jätteduktigt och pigg som han varit den senaste tiden, vilket är såklart alltid kul! ^^ Jag börjar bli bättre och bättre med min sits även om det finns så mycket mer att önska och som jag vill bli bättre på men jag fortsätter med mitt lilla "mantra" och tänker på vad jag ska jobba med innan varje lektion.

Bl.a börjar jag bli bättre på att ha ett stöd i stigbyglarna och inte tappa de i varje övergång eller t.ex efter ett hinder, ännu en anledning till varför jag föredrar att rida utan. xD



Han var så fin och pigg i galoppen, tog fattningen direkt! :) Verkligen superkul när han blir sådär pigg, fick beröm av min ridlärare som också sa att hon tyckte det var kul att se honom pigg. 

Efter att vi värmt upp fick vi hoppa en liten bana på 3 hinder, Man vände upp på det första strax efter kortsidan, fortsatte som i en serpentinbåge till nästa för att vända upp på långsidan och hoppa det tredje. Mirre var med och försökte lösa uppgiften men jag hade som vanligt svårt att hänga med i sprången, kommer nästan alltid före eller efter. Men, men, nån gång lär jag väl mig. ;)

Vi försökte inte på oss något svårt, vi hoppade den lilla banan några gånger innan vi avslutade. Hade hellre ridit på utomhusbanan där det finns mera plats men vi red inne idag, Är man inte säker på att hösten är här o vintern på G så är man det nu, hehe! xD



Nöjd och stolt över min lilla ponny och som vanligt fylld av motivation till nästa pass med mycket tanker på vad jag vill förbättra nästa gång! Nackdelen med att vara ridskoleryttare är dock att vi hoppas ca 1-2grr per abonnemang.. -.- Om man nu inte har turen nog att ha råd med att rida i en hoppgrupp utöver den vanliga förstås.

Som tur var kommer jag ju rida mer i skolan, iofs kommer det inte bli så mycket nu i ettan utan det kommer mer sedan sen i 2:an o 3:an. Vi har fått rida rätt så mycket nu när 3:orna har varit borta men vi ska sedan gå tillbaka lite till grunderna, men jag uppskattar varje extra chans att rida, hehe!

Vi hörses!

 

Sök i bloggen

Följ mig

Follow on Bloglovin Follow on Bloglovin Följ mig @mirax07 på Instagram!

Om mig


Hejsvejs!
Mitt namn är Johanna och jag är en go och gla tjej som går ettan i gymnasiet.

OBSERVERA! Inga bilder på denna blogg får på nåt sett användas utan mitt tillstånd om inget annat anges!

Månadens fråga

Rider du på ridskola?
 Ja
 Nej
 Nej, men har förut

Fråga mig

11 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards