hasthornan

Alla inlägg under maj 2013

Av Johanna - 5 maj 2013 18:36

Usch, min Blogglust ligger på noll just nu.. Har visserligen haft ganska många inlägg den här veckan men de flesta av dom är tidsintsällda inlägg, har skrivit ganska få inlägg den här veckan och dom har varit ganska ointresannta. Har igentligen en del saker jag skulle kunna skriva om men har ingen lust, det faktum att min nya header bara blev katasrof enligt mig hjälper inte direkt.. Usch.. -.-

Vi får se, hoppas att jag orkar ta mig samman och skriva lite under veckan, eller att nåt intressant händer. xD


Idag har jag varit ute ganska mycket och bara njutit av solen + lite trädgrådsarbete. (Istort sett bara rensa ogräs)

Mina planer ligger just nu på att plugga lite, försöka att jobba med mina hästmodeller, (målar om några hästar jag fick för länge sen när jag var med i Pollux) ev. läsa lite och sen se på Mentalist ikväll. :)

Vi hörs!


  Chasmin får lätta upp stämningen med sin klara färger.. xD Dålig bild jaa veet..


Av Johanna - 5 maj 2013 10:00

Visste du att ... Jag dansar ofta när ingen ser fast jag i vanliga fall ogillar dans? xD

Av Johanna - 4 maj 2013 18:53


Tjenixen!

Det gick väl sådär idag, Mirre var riktigt duktig men jag var så där.. :/ Vi hoppade ute vilket var kul men jag kom efter i sprången nästan hela tiden, det är ett problem som jag alltid måste jobba med. Normalt brukar jag iallafall kunna hänga med ibland och Ibland går det klockrent men ibland blir det lite som idag när jag hammnar efter och jag blir så himla sur på mig själv... Det faktum att jag hade tränings verk från igår (gympa i skola + rensa ogräs) hjälpte ju inte riktigt när jag försökte hitta den lätta sisten.

Vi avslutade med trav lättridining i BÅDA varv, super kul. Normalt som ridskole ryttare rider man ju i samma varv.

Vi hörs!


 

Av Johanna - 3 maj 2013 15:00

Glöm inte bort rösten när du rider och/eller är i stallet. Ett berömande "Bra" eller ett bestämt "Nej" kan räcka långt liksom ett "Hoooo" eller "Ptrooo" kan hjälpa en snabb häst att lugna ner sig. Din röst kan ofta påverka hästen mer än du tror men det gäller att hålla hästen känslig för dessa hjälper som alla andra, tjata inte ut hästen!

Dvs om hästen inte går fram, sitt inte att smacka som en galning.  Det ska vara en förstärkande hjälp men om du överanvänder den förlorar hästen sin känslighet för den. :)

Av Johanna - 3 maj 2013 12:00

 

Slarvigt redigerat jag vet! Men jag hoppas iallefall det viser möjligheterna med att klona.


Att trolla bort grimmor och andra störande objekt

 

Ska väl börja med att säga att det här gäller Photoshop och jag vet inte hur det fungerar eller hurvuda det går i andra program tyvärr!

 

Kloningsverktyget kan uträtta mirakel! Även om jag sällan orkar sitta ner och redigera bort träns och grimmor så användar jag det ofta för att få bort störande element i bakgrunden på bilder. Och jag använder den fota för att redigera bort tyglar som ni kanske har märkt. Så jag tänkte att jag kunde ta och gå igenom hur man gör ifall det är någon som inte vet hur man gör men som vill veta. :) Bloggplatsen drar ner kvaliten lite men jag hoppas ni ser ändå!

 

Här ser du hur kloningsverktyget ser ut, det är altså den du ska använda. Exakt vilka inställningar varierar lite utifrån person till person och till hur situationen ser ut, men jag brukar alltid ha en mjuk pensel med något sänkt opacitet. Sen jobbar jag ofta också med Ritplatta men det behöver vi inte ta nu, det går alldeles utmärkt utan också.

 

Hur du använder det

När du valt klonings verktyget måste du välja en Källpunkt, eller som jag brukar säga ursprungspunkt dvs den plats du vill klona från. Det gör du genom att trycka ner ALT knappen på ditt tagentbord och klicka någonstans på bilden sen när du släpper och klickar någonstans igen så kommer det klonas till det nya stället. (Se bild) För att välja en ny källpunkt klickar du helt enkelt på ALT igen.

Så om du till exempel vill klona bort en grimma väljer du den del av hästen som är mest lik i färg hur det borde se ut under grimman som källpunkt, sen målar du bara bort grimman Tänk på att byta källpunkt ofta!

 

Observera! Källpunkten är inte fast och rör sig när du rör muspekaren, dvs när du väl valt källpunkt och klickat på den plast dit du vill flytta det till har du låst avståndet och källpunkten kommer hela tiden hålla sig på det avståndet från din muspekare, tills du väljer en ny källpunkt (Se dom röd/gråa strecken)

 

 

Vill du läsa fler inlägg av den här sorten eller om har du några ösnekmål, let me know!  :)


Av Johanna - 2 maj 2013 20:30

Tjenare!

Helt vanlig stalldag, inget intresant att ta upp direkt. Kollade in min statistik, tydligen nådde jag mitt mål för nu står det att jag hade 103 besökare förra månaden, men när jag kollade igår hade jag bara 95 bes i April och statistiken över Maj hade ju redan börjat ticka.. Hur tusen gick det till? xD

Desutom är det bekräftat, Spanska provet blir på min födelsedag.. ha ha -.-

Har suttit och präntat in glosorna (också spanska) till glosförhöret imornn så förhoppningsvis borde ju kunna dom nu, tur att Spanska är ett kul språk! Hade tänkt öva på någon av dom där glos siterna som finns men sökte lite snabbt och alla jag stötte på krävde medlemsskap och det orkade jag inte med. Men min Mamma ställde upp som förhörare och dom säger ju att man lär sig bättre om man har roligt och så mycket som vi skratta så... xD

Vi hörs!


Jag vill ha sommar och sol! <3 

Av Johanna - 2 maj 2013 13:00

Visste du att... Jag bara har ramlat av 2ggr i hela mitt liv?

Av Johanna - 2 maj 2013 10:00

Tänkte ta upp ett en grej som jag har funderat lite över här och det är Hackamore. (stavar jag det rätt?)

För jag är tyvärr ingen personlig erfarenhet men jag har alltid varit rätt skeptisk till det, dock baseras dessa åsikter på vad jag hört och läst. Visst det är ett bettlöst alternativ men det säger igentligen inte hurvida det är bra för hästen, bett/bettlöst är aldrig mjukare än handen är ett nyttigt ordspråk.


Men om vi bortser från den här "bett eller inte bett" diskusionen skulle jag gärna villja höra varför du eller kanske nån du känner väljer att rida på hackamore?

Min största skepsis kommer från hur den fördelar trycket, jag har nämligen fått för mig att det borde bli en skruvstäds känsla eftersom när du tar i tyglarna blir det ju tryck på nacken, över nosryggen och på undersidan av hästens käke. Borde inte det säga åt hästen, Huvud ner, Huvud in och Huvud UPP? Eller? Samtidigt har jag ju sett hästar som verkat gått bra på det men det käns ändå som hackamoret trycker ihop huvudet på dom så länge man tar i tyglarna. :S


Ska avsluta med att återigen på peka att jag inte har nån erfarenhet av detta och jag vill inte starta någon hetsig diskusion (desutom tror jag knappast jag har tillräckligt många läsare för det.. xD) MEN jag vill jättegärna höra hur andra tänker och resonerar kring det här, jag kan ju ha helt fel. :)


Ps. Är denna typ av inlägg nåt ni skulle vara intresserad avatt läsa mer av i framtiden? Kommentera jättegärna isåfall.

Sök i bloggen

Följ mig

Follow on Bloglovin Follow on Bloglovin Följ mig @mirax07 på Instagram!

Om mig


Hejsvejs!
Mitt namn är Johanna och jag är en go och gla tjej som går ettan i gymnasiet.

OBSERVERA! Inga bilder på denna blogg får på nåt sett användas utan mitt tillstånd om inget annat anges!

Månadens fråga

Rider du på ridskola?
 Ja
 Nej
 Nej, men har förut

Fråga mig

11 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards