hasthornan

Alla inlägg under september 2013

Av Johanna - 2 september 2013 22:14

Jag gillar faktiskt måndagar, visst segt att börja en ny vecka men en rejäl sovmorgon att börja dagen och ett ridpass att avsluta den med är väl aldrig fel?

Vi skulle hoppa idag och det gick väl helt ok, fick rida Tiger. Rider egentligen Prince, fast jag fick Brille ist förra veckan. Tycker mig känna ett visst mönster förra gången jag hoppade i den här gruppen fick jag Royal som jag heller aldrig ridit förut och som dessutom hade Thidemantyglar, vilket även Tiger har...

Vi gjorde inget avancerat alls utan kände mest på våra pållar. Första övningen bestod av att trava några bommar o hoppa ett litet kryss, gick inte direkt bra. Har ju varken hoppat eller ens ridit honom förut, så jag behövde hitta hans knapparna så att säga. Han kändes rätt så seg, eller jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det.

Det var relativt lätt att få framåtbjudning, det var svårare att hålla ihop honom och få honom "kvickare" i både styrning och övergångar.

Senare tog vi en långsida med ett räcke och ett stigsprång, återigen väldigt basic, enkla hinder. Det gick mycket bättre i galopp, har själv lättare att hitta både väg, tempo o sits i galopp och de flesta hästar verkar oxå ha det lättare i galopp. När jag väl förstod lite mer hur jag skulle rida och hålla ihop honom gick det mycket bättre.


Jag tycker verkligen det är galet kul att skutta hinder men jag är inte särskilt bra på det.. xd Seriöst, jag har så otroligt svårt att följa hästen över hindret, kommer nästan alltid före eller efter hästen i sprången. Det gick visserligen ganska bra idag, iaf i galopp. Antingen följde jag fint över första och hängde inte med över andra eller så gick det tvärtom. Men jag tror jag iaf lyckades följa över ett hinder varje gång. (inte inräknat krysset vi tog i trav xD) 


Som avslutning travade vi av hästarna i båda varv, dvs men fick själv välja i vilket varv men ska gå i. Lika intressant varje gång, då man som ridskoleelev är van att någon står i mitten och bestämmer vilket varv alla ska gå i.


Har ingen bra bild på Tiger o mig då ingen fotograferade idag, så ni får en på mig o Prince istället. :)  

Av Johanna - 2 september 2013 08:00

Sitter här o funderar på min nya header. Jag vill ha nå nytt o fräscht som summerar min vardag med hästarna, Mirax o skolan. Ingen lätt uppgift och jag har alltid svårt med första idén.
Dessutom har jag några nya idéer för hur jag kommer skriva bloggen, de flesta lär dyka upp när renoveringen av bloggen e klar men enhar jag redan presenterat i förra inlägget. Har ni märkt vad det är?

Av Johanna - 1 september 2013 20:56

Tjeena bloggen! :)

I.o.m att jag har börjat gymnasiet har jag fått lite nya rutiner och bloggen har väl hamnat på sidan om men jag har bestämt mig för att ta nya tag och försöka få det här att funka. Jag tror faktiskt det här är det längsta jag lyckats hålla igång en blogg så det vore ju synd om det tog slut här när så mycket spännande händer i mitt liv just nu.

I samband med det har jag bestämt mig för att fräscha upp bloggen och helrenovera den men det kon nog dröja ett tag men jag har ett par idéer som jag ska försöka förverkliga, har ni egna idéer får ni gärna dela mer er! :3


Under helgen har jag både ridit och varit på skötarsöndag.

Själva ridpasset igår gick sådär, det var mitt första pass Mirre sedan sommarlovet och det började med att jag inte trodde att jag inte skulle får rida Mirax eftersom han hade en lös sko på vänster bak men jag blev tillsagd att slänga upp sadel på han iaf. Jag var inte helt bekväm med att rida fast skon var lös men det gick det med. Han var lite snubblig i början och någon gång under passet slet han av sig skon, den var iaf borta när vi gick in till stallet igen.

I början gick det rätt så bra men efter att vi red runt på åttvolten började jag rida som en kratta och när vi senare fortsatte att vända upp på medellinjen och "smyga" ut i skänkelvikning till kvartslinjen var han ganska trött och det kändes mest som om han bara sprang och ignorerade mig. Jag tror jag fick till en bra skänkelvikning i början, men men.

Dom första galopperna gick så där (innan skänkelvikningarna o åttvolterna) men vi avslutade med galopp på volterna i slutet av passet och då gick han riktigt bra. Vi delade upp oss på 3 volter och eftersom vi var 5 st blev jag ensam på mittvolten vilket var ganska lyxigt enligt min mening. ;D

Då och då gick jag in på en mindre 10-metersvolt inuti i volten och på slutet så höll han galoppen fint! Även om jag inte red så bra tyckte jag ändå att han var duktig under hela passet.


Skötarsöndagen var helt ok, vi gjorde fint mockade, putsade, fodrade, släppte in hästar osv. Ca en handfull skötare var det bara som dök upp och jag är rätt säker på att jag är äldst av dom. :)


Tyvärr har jag bara filmer från passet så ni får en print screen ist.

Även om jag leker med idén med att kunna lägga upp filmer när jag rider någon dag. :) 

Sök i bloggen

Följ mig

Follow on Bloglovin Follow on Bloglovin Följ mig @mirax07 på Instagram!

Om mig


Hejsvejs!
Mitt namn är Johanna och jag är en go och gla tjej som går ettan i gymnasiet.

OBSERVERA! Inga bilder på denna blogg får på nåt sett användas utan mitt tillstånd om inget annat anges!

Månadens fråga

Rider du på ridskola?
 Ja
 Nej
 Nej, men har förut

Fråga mig

11 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards