hasthornan

Alla inlägg under september 2013

Av Johanna - 11 september 2013 10:00

För ett tag sedan skrev Elvira (baraelvira.se) ett väldigt intresant inlägg som jag tycker är värt att tänka över, här nedan kommer en kort sammanfattning av texten men jag rekomenderar starkt att ni läser hela inlägget och det går att finna här; http://baraelvira.se/2013/september/think-out.

 

"Under EM i fälttävlan startade hästen Top Select, som reds av Sandra Gustafsson. Själv är jag inte speciellt insatt i fälttävlansryttare och deras hästar, men via webbartiklar i ridsportstidningar har jag förstått att Top Select har avlivats. Det är naturligtvis mycket tragiskt, att ett djur går bort är aldrig roligt ... Top Select tog sig alltså igenom terrängmomentet med ett gaffelband som nästan var helt av. En klassiker i hästvärlden är att hävda att hästar inte presterar "om de inte vill" eller "ifall de har ont" - då säger hästarna till enligt många. Sandra Gustafssons häst var uppenbarligen inte helt kry i kroppen, det bekräftades under en ultraljudsundersökning efter ritten. Trots det - trots att Top Selects gaffelband nästan var helt avslitet, så tog han sig igenom den oerhört svåra banan. Men vänta nu, en häst presterar väl inte ifall den har ont? Då hade den ju sagt ifrån! Fast hur var det nu igen? Det där stämmer väl ändå inte..? ... Top Select klarade alltså terrängbanan, trots att gaffelbandet var av till 90 procent. Såklart var det omöjligt för Sandra Gustafsson att veta, jag lägger ingen som helst skuld på henne. Hästen var troligen fylld av pumpande adrenalin och stängde av för smärtan; en instinkt som ligger djupt rotad. Där har vi även svaret på varför många av våra hästar hästar kan prestera trots illasittande utrustning, skarpa bett, hårda händer, piskande spön och tilltryckande sporrar. Hästen går in i överlevnadsmode, även kallat inlärd hjälplöshet..."

 

 


Av Johanna - 10 september 2013 20:00

       

Av Johanna - 10 september 2013 17:05

 

Av Johanna - 10 september 2013 09:00

Tjena!

Jag snackade ju lite kryptiskt om att jag skulle börja med lite nya grejjor i samband med renoveringen, som jag smög igång lite innan och under renoveringen, här kommer en snabb lista över förändringarna.


  • Dagens bild
  • Månadens bild
  • Veckans... (Ex. Veckans höjdpunkt, bottenskrap osv)
  • Veckans/Månades fråga (har inte riktigt bestämt mig än)
  • En signatur under varje inlägg
  • Försöka lägg upp mer kamerabilder per inlägg
  • Suddar/klipper inte längre bort mitt huvud på bilderna längre

Så det tror jag var de flesta nya grejjorna åtminstone. ;D

Vi höres!


Av Johanna - 9 september 2013 21:19

Av Johanna - 9 september 2013 21:03

Tjenixen!

Jag rider egentligen storhäst men istället för Prince stod det Mirax på listan, haha. XD

Jag tror Prince blivit halt eller något då jag haft olika häst de senaste gångerna men jag klagar ju inte direkt över att jag fick rida Mirre. Det gick ok, fick några riktigt fina galopper men det märks som sagt att det var ett sommarlov sen sist, (även om jag hunnit rida honom en gång innan detta pass efter lovet) bara småsaker som det att han gnider/kliar sig på en efter att man ridit.

Det gjorde han visserligen förut också men strax innan lovet gjorde han det nästan inte alls men nu är det så fort man hoppar av så tar sikte på en och kliar sig. Är det något jag verkligen har svårt för är det hästar som kliar sig på en, men men.. Förhoppnings vis kan jag kanske få honom att minska det.


Kommer ev. upp ett mer detaljerat inlägget om själva passat imron + bilder och ev. video när jag är lite mera pigg, vi får se helt enkelt. :)

Vi höres!


Av Johanna - 9 september 2013 07:00

  Vilken bild är din favorit? :) Kom ihåg att inga bilder får användas utan lov.

 

Av Johanna - 8 september 2013 20:00


Höjdpunkt.... 

Hmmm, svårt du det har hänt en hel del kul under veckan men jag måste nog säga att kvällen men min amezing kompis i fredags får bli veckans höjdpunkt! :D


Bottenskrap.... 

Det blev nästan inget stall under den här veckan så det får bli veckans bottenskrap, utan tvekan! =(

 

 

Sök i bloggen

Följ mig

Follow on Bloglovin Follow on Bloglovin Följ mig @mirax07 på Instagram!

Om mig


Hejsvejs!
Mitt namn är Johanna och jag är en go och gla tjej som går ettan i gymnasiet.

OBSERVERA! Inga bilder på denna blogg får på nåt sett användas utan mitt tillstånd om inget annat anges!

Månadens fråga

Rider du på ridskola?
 Ja
 Nej
 Nej, men har förut

Fråga mig

11 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards